Cicle de cinema: Els documentals de la Itàlia feixista sobre la Guerra Civil espanyola (1936-1939).

  • Hora: 18.30 h.
  • Lloc: Cinema de Catalunya (carrer de Sant Pere, 9).
  • Les sessions són gratuïtes.
  • Aforament limitat.

Organitza: Ajuntament de Terrassa - Cultura, Museu de Terrassa, Centro di Studi sul Cinema Italiano i Istituto Luce Cinecittà.

Amb la col·laboració de la Filmoteca Española i Bundesarchiv Filmarchiv. Amb el suport del Cinema Catalunya.

Es presenten documentals produïts des de la Itàlia feixista que s'han pogut localitzar gràcies a un acurat rastreig en diferents arxius europeus.  En molts casos, són films que es veuen per primera vegada dins del marc d'aquest cicle. Alguns títols no es van ni estrenar en el seu dia a causa de la precipitació dels esdeveniments a nivell internacional.

Els films del cicle dialoguen idealment amb l'exposició fotogràfica Fu la Spagna! La mirada feixista sobre la Guerra Civil Espanyola que es podrà visitar del 30 de març al 7 de maig de 2017 al Castell Cartoixa de Vallparadís.

Imatge de la pel·lícula I legionari italiani in Catalogna [1939, 44', VOSE, BluRay].Sessió 1. dimarts 25 d'abril a les 18.30 h. Introducció a càrrec de Daniela Aronica, comissària del cicle i de l'exposició "Fu la Spagna! La mirada feixista sobre la Guerra Civil Espanyola" i del professor de l'ESCAC José Enrique Monterde, passi de la pel·lícula i col·loqui posterior.

  • I legionari italiani in Catalogna [1939, 44', VOSE, BluRay]: El documental, realitzat per la secció cinematogràfica del Corpo Truppe Volontarie (CTV), és l'únic que cobreix la campanya al nord de Barcelona, la última protagonitzada pel CTV. Són imatges de sòlida factura i un plantejament original, potser perquè fins i tot els dos càmeres civils que integraven la secció treballaven colze a colze amb els militars. La càmera, a més, estava ubicada en la línia de foc, oferint així un catàleg més ampli de la maquinària usada en el conflicte. El film, un dels més aconseguits des de la Itàlia feixista sobre la Guerra Civil Espanyola, es va estrenar a nivell mundial a la Filmoteca de Catalunya el passat mes de novembre.   

Imatge del film ¡Arriba España! [1936, 14', VOSE, BluRay]Sessió 2. Dilluns 15 de maig a les 18.30 h: Introducció, passi de nou documentals i col·loqui posterior. 

  • Le organizzazioni falangiste a Palma di Maiorca [1936, 10', sense so, BluRay]: El curtmetratge se centra en el procés feixista de Mallorca, guiat pel camisa negra Arconovaldo Bonacorsi, àlies Comte Rossi.
  • ¡Arriba España! [1936, 14', VOSE, BluRay]: El documental de muntatge, farcit d'imatges de gran efecte visual, resumeix els primers mesos del conflicte des d'una òptica propera a les consignes falangistes. Toledo, Palma... però sobretot el xoc entre les dues Espanyes: la "veritable" i l'altra.
  • Sulla soglia di Madrid "La Dolorosa" [1937, 9', sense so, BluRay]: L'espectador es catapulta entre els pavellons en runes de la Ciutat Universitària dels afores de Madrid. S'intenta transmetre la idea d'una imminent caiguda de la capital. Però res més lluny del que estava passant en realitat. Tot i la pèrdua del so original, la banda sonora està muntada amb molt gust.
  • La liberazione di Malaga [1937, 13', VOSE, BluRay]: El documental relata l'avanç d'una de les tres columnes, integrada per militars i camises negres procedents d'Itàlia, fins a l'entrada de Màlaga. Cadascun dels plans està concebut per traslladar a l'espectador la sensació de solidesa i efectivitat de la maquinària bèl·lica al mateix temps que apareixen nombroses i entusiastes tropes que omplien camions i les voreres dels camins.
  • La liberazione di Bilbao [1937, 15', VOSE, BluRay]: Aquest curtmetratge situa a l'espectador en la zona de combat amb la intenció de convertir-lo en testimoni "presencial". Resulta significatiu el catàleg de tòpics que farceixen aquest tipus de reportatges.
  • Orfani spagnoli in Italia [1937, 11', sense so, BluRay]: En un intent per guanyar-se les simpaties del públic de la zona "nacional" es va realitzar aquest documental sobre l'acollida rebuda per nens i nenes espanyols en un campament d'estiu prop de Roma. Plànols de la bandera italiana recorden en tot moment qui és el responsable d'aquesta generosa iniciativa solidària. Des del punt de vista cinematogràfic, l'escena més treballada és sens dubte la que serveix de pròleg i que documenta l'horror dels qual fugien els infants espanyols.
  • La fin del frente rojo cantábrico: la toma de Gijón [1937, 8', VE, BluRay]: És l'únic documental del cicle que es conserva amb doblatge original en castellà: una raresa en tots els sentits. Els documents de l'època recullen testimonis sobre el desconcert que es va crear per la locució no professional que va desencadenar hilaritat general. Un resultat oposat al que es buscava.
  • La tierra del Cid [1938, 11', sense so, BluRay]: Aquest documental de muntatge estableix connexions entre moments culminants de la Història d'Espanya i el seu present, també "gloriós". La narració és calcada a la reinterpretació que fa el Duce de molts capítols de la Història d'Itàlia, particularment a l'imperi romà. La realització del curtmetratge va servir per celebrar el primer Consejo Nacional del Movimento. 
  • La battaglia dell'Ebro [1938, 14', VOSE, BluRay]: El títol enganya. En realitat ens trobem davant de les primeres operacions que es van desenvolupar pel Front de l'Ebre abans de la històrica batalla i al moment de l'entrada dels "nacionals" a Catalunya que va culminar amb la presa de Lleida i Gandesa.

Imatge de la pel·lícula La liberazione di Bilbao [1937, 15', VOSE, BluRay].Sessió 3. Dilluns 22 de maig a les 18.30 h: Breu introducció a càrrec de Daniela Aronica, comissària de l'exposició "Fu la Spagna!", passi dels documentals i col·loqui posterior.

  • Volontari [1938, 47', majoritàriament sense so, BluRay]: L'afany per celebrar el renovat impuls de la guerra va portar a algú, des de l'Instituto Luce, a recopilar una antologia dedicada a l'acció del cos expedicionari italià. El muntatge es va realitzar de forma incoherent i a causa de les protestes dels alts comandaments militars italians, el film es va retirar immediatament. Avui és considerat un document fonamental sobra la presa de Santander i el pas del CTV per Mirande de Haro i Logronyo.
  • Los Novios de la Muerte. Il film dell'Aviazione Legionaria nel cielo della Spagna [1938, 30', VOSE, BluRay]: L'any 1938 dues noves entitats van trencar amb el monopoli del Luce en relació a la producció documental, i el bateig de l'Editoriale Aeronautica no va poder ser més aconseguit cinematogràficament. El film és una petita obra mestra de cinema bèl·lic, en el que el relat flueix alternant amb moments espectaculars de combat aeri i escenes terrestres més pausades.
  • Cielo spagnolo [1938, 19', VOSE, BluRay]: El curtmetratge es va plantejar per difondre els avenços de l'aeronàutica italiana. Es pot considerar una interessant mostra de cinema industrial.
  • ¡España una, grande, libre! "Dalla barbarie rossa al trionfo della civiltà fascista", de Giorgio Ferroni [1939, 23', VOSE, BluRay]: En relació amb la representació de l'enemic, el cinema feixista va adoptar, sense fissures, el punt de vista del cine "nacional". Juntament amb la representació de a dona, es podria afirmar que aquest va ser l'únic àmbit on les seves lectures de la "realitat" de la guerra van ser perfectament coincidents. ¡España una, grande, libre! n'és una clara prova. A nivell cinematogràfic es tracta d'una de les més aconseguides realitzacions de found footage ideològic de tota aquesta producció.

Imatge del film No pasaran! [sic] [1939, 87', VOSE, BluRay].Sessió 4. Dilluns 29 de maig a les 18.30 h: Introduccció, passi dels documentals i col·loqui posterior.

  • No pasaran! [sic] [1939, 87', VOSE, BluRay]: Concebut com una suma dels principals esdeveniments bèl·lics, aquest documental de muntatge està estructurat en quatre seqüències, clàssicament ordenades al voltant de conceptes fundacionals de la mitologia franquista: l'Espanya tradicional; l'Espanya "roja"; la "reconquesta"; la predestinació de la victòria. La tercera seqüència, i més llarga, està travessada pel fil roig de la representació de l'enemic. Es tracta del capítol més contradictori del documental, el que presenta continues relliscades comunicatives en la banda visual que la part sonora, perduda en part, segurament multiplicaria. 

Portada del llibre.Presentació del llibre: La Guerra Civil Española en la propaganda fascista. Noticiarios y documentales italianos (1936-1943).

A càrrec de Daniela Aronica, autora del llibre i de Javier Rodrigo, professor agregat de la UAB i historiador.

  • Data: dimecres 3 de maig.
  • Hora: 19 h.
  • Lloc: Casa Alegre de Sagrera (carrer de la Font Vella, 29-31).
  • Activitat gratuïta.
  • Aforament limitat.

Organitza: Ajuntament de Terrassa - Cultura, Museu de Terrassa, Centro di Studi sul Cinema Italiano i Istituto Luce Cinecittà. 

Col·labora: Shangrila Ediciones.

El llibre, escrit per la doctora Daniela Aronica i editat l'any 2017 per Shangrila Ediciones, aprofundeix en les relacions entre Itàlia i Espanya durant i després de la contesa, des d'una vessant italiana.

El discurs se situa entre el 17-18 de juliol de 1936, quan es produeix la sublevació contra el govern legítim, al 25 de juliol de 1943, moment en que Mussolini va ser deposat.

És el resultat d'un exhaustiu treball de localització i catalogació dels materials audiovisuals  i la reconstrucció de la història productiva en interconnexió amb el context político-militar de l'època que, a més, ha permès indagar sobre la contribució del cinema de no ficció realitzat des de la Itàlia de Mussolini a una història cultural de la Guerra Civil i al debat pròpiament historiogràfic, per l'altre.