Educació infantil

Tallers:

Visites:

Conèixer l'Anella Verda:

 

 

 

Reciclem el paper

El taller de reciclatge de paper té dues modalitats:

1.- Fer paper blanc: adreçat als alumnes que elaboren paper reciclat per primer cop 

2.- Aplicació de tècniques creatives: adreçat a alumnes que ja han elaborat paper reciclat i que volen aprofundir en les tècniques de treball amb paper reciclat artesà.

Adreçat a : Alumnes d'educació infantil i cicle inicial d'educació primària

Objectius :

  • Conèixer la història i la utilització del paper, com també el seu procés de fabricació
  • Fomentar l'estalvi de paper i l'ús de paper reciclat com a fet quotidià
  • Ensenyar a fer paper reciclat i les diferents tècniques creatives que s'hi poden aplicar

Durada : 1 hora i 30 minuts

Materials: L'escola ha de preparar paper vell ( preferentment folis usats) per a les dues modalitats. Per a la modalitat 2, cada alumne haurà de portar elements per decorar els fulls reciclats ( fotos de revistes, papers de colors, purpurines, punta de llapis de colors, fils, llanes, flors i fulles seques...).

Pujar

Vull ser una flor

L'activitat es divideix en dos parts. En la primera s'explica un conte il•lustrat en què la Vera (una petita tomaquera) vol convertir-se en una flor. A través dels amics de la Vera, l'entorn on es troba i les decisions que pren el Pau, que és el nen que cuida de l'hort, s'explicaran les etapes bàsiques del procés de compostatge. Es relacionarà amb la idea que el reciclatge permet que els residus es converteixin en recursos.

La segona part de l'activitat consisteix en fer unes titelles de cartolina amb els personatges del conte per tal que se la puguin endur a casa i explicar el conte a les famílies.

Adreçat a: alumnes d'educació infantil ( p4 i p5)

OBJECTIUS:

  • Iniciar-se en el procés de compostatge.
  • Identificar, a grans trets, les fases del procés de compostatge.
  • Fomentar la comprensió de processos i cicles com el del reciclatge i compostatge.
  • Fomentar bones pràctiques en relació al medi ambient.
  • Prendre consciència de la importància de les accions individuals i col•lectives a l'hora de tenir cura del medi ambient.

Durada: 1 hora
Material: A càrrec de l'escola: pissarra digital (o projector), ordinador, colors i tisores.
A càrrec de l'educadora: presentació i làmines del conte i cartolines dels personatges

Pujar

 

Les plantes del nostre entorn

Itinerari guiat pel Parc de Vallparadís. Al llarg de l'itinerari, els alumnes aniran descobrint els diferents tipus de plantes que podem trobar al parc ( arbres, arbustos i herbes )i les diferents tipologies de fulles, fruits, etc.

Adreçat a : Alumnes d'educació infantil i primària

Objectius :

  • Conèixer les principals espècies de plantes de la zona
  • Descobrir les funcions dels vegetals dins els ecosistemes
  • Conèixer l'estructura de les plantes i la distribució de les comunitats vegetals al nostre país

Durada : 3 hores

Preu: el transport va a càrrec de l'escola

Pujar

 

Les aventures d'una llavor

A través d'un conte, els infants poden reconèixer el cicle d'una planta i els diferents elements que intervenen en el seu creixement, al mateix temps que descobreixen els diferents animals que habiten a un hort i la seva importància en el seu funcionament. L'activitat introdueix conceptes matemàtics bàsics i afavoreix la motricitat fina a través de la manipulació de llavors i la preparació de la terra per a sembrar-les en torretes fetes a partir de materials reutilitzats.

Adreçat a : P-2; P-3; P-4; P-5 i C.I. de primària.

Objectius:

  • Identificar diferents llavors i classificar-les, establint semblances i diferències entre elles.
  • Ser conscient dels principals requeriments d'una llavor per germinar i créixer.
  • Adquirir actituds respectuoses amb els elements de l'hort : animals, plantes, terra i aigua.
  • Relacionar els productes de l'hort amb els aliments que consumim a casa nostra.
  • Participar de manera autònoma en una experiència compartida amb els companys i companyes.

Durada : 1 hora i 15 minuts

Pujar

 

L'hort a l'escola

El taller consta de dues parts complementàries: una part teòrica en què es fa una introducció a l'horticultura ( l'hort, el manteniment i la cura, el calendari de pagès, les eines, etc.) i una part pràctica, en què els alumnes fan un hort a l'aula, aprenen a sembrar, a regar i a tenir cura de les plantes. Per acabar es treballen alguns dels conceptes apresos a traves d'unes fitxes.

Adreçat a : Alumnes d'educació infantil i primària

Objectius :

  • Aprendre nocions bàsiques sobre el cultiu, la cura i el manteniment d'un hort ( sembra, rec, època de recol•lecció, eines, etc. )
  • Conèixer i reconèixer quines plantes s'usen en la nostra alimentació i quina és la part que ens en mengem
  • Aprendre per a què fem servir les plantes o vegetals que cultivem
  • Respectar les plantes, conviure-hi i valorar la importància de les espècies vegetals per a la resta d'éssers vius

Durada : 1 hora i 30 minuts

Pujar

 

La meva ciutat

Consisteix en un gran joc on els nens i les nenes seran els ciutadans que representaran actituds negatives i positives a un carrer decorat. Coneixeran la realitat que ens envolta en els nostres carrers, parcs... ( sorolls, fus, excrements de gos...) i quins serien els comportaments adequats per aconseguir millorar la nostra ciutat.

Adreçat a : Alumnes d'educació infantil i de primer cicle de primària

Objectius :

  • Identificar accions correctes que cal fer per fer una ciutat més sostenible

Durada : 2 hores

Pujar

 

El menjar no és per llençar (menjador)

Activitat per reduir el menjar que es llença al menjador escolar. A partir d'una sessió inicial teatralitzada durant l'hora de dinar es treballarà i comptabilitzarà el menjar que els alumnes llencen a les escombraries. Es reflexionarà sobre les causes d'aquest malbaratament alimentari i s'establiran millores i pràctiques per reduir-lo. Amb la col•laboració dels educadors de menjadors es jugarà al joc "Em llences o em menges?" per tal de consolidar els conceptes i durant una setmana es recolliran les dades del malbaratament.

Dos visites posteriors serviran per consolidar els nous hàbits assolits pels alumnes i valorar els resultats de les propostes de millora.

Adreçat a : Alumnes d'educació infantil i primària

 Objectius:

  • Identificar el malbaratament alimentari, les seves causes i conseqüències.
  • Dissenyar i establir mesures de reducció del malbaratament alimentari al menjador escolar
  • Promoure els hàbits de prevenció del malbaratament alimentari entre famílies i comunitat educativa.

Durada: 1 visita inicial (1h30) + 2 seguiments (1h) (en horari de menjador)

Lloc de realització: Al menjador del mateix centre

Pujar

El Gos Tico i la gateta Rita tenen una casa nova

Un gos i una gateta una mica entremaliats són adoptats per diferents famílies però desgraciadament sempre tornen a la protectora. Després de passar unes quantes aventures i conèixer a diferents amics a cada casa, finalment troben un propietari que els entén i els estima de veritat i on troben un lloc molt bonic per viure i poden passar molt temps jugant.
Un conte dinàmic on participen els nens amb les accions dels animals i acabaran fent cadascú cada personatge amb materials reciclats.

Adreçat a: educació infantil, 1r i 2n de primària

Objectius:

  • Promoure l'adopció d'animals responsable
  • Potenciar l'estima pels animals

Durada: 1 hora

Pujar

 

Els animals de companyia ens necessiten!

"Una simpàtica infermera d'animals va a l'aula per demanar ajuda als nens,ja que s'ha adonat que els animals no es troben bé. Les seves necessitats bàsiques no estan satisfetes i necessiten que els infants ho sàpiguen per poder-los ajudar."
Mitjançant preguntes i jocs s'intenta conscienciar als infants de tots els animals que podem tenir a casa i conèixer les seves necessitats bàsiques ( com hem de cuidar la seva salut, temps que els hi hem de dedicar, llocs on han de viure..).

Adreçat a: infantil i 1r i 2n de primària

Objectius:

  • Conèixer quines son les necessitats bàsiques dels animals de companyia
  • Educar en la responsabilitat individual i la cura dels animals
  • Aprendre a respectar els animals

Durada : 1 hora

Pujar

 

La deixalleria mòbil a l'escola

L'activitat consisteix en ubicar la deixalleria mòbil al pati de l'escola per tal que els alumnes puguin visitar-la.

El conductor de la deixalleria dóna una breu explicació sobre el seu funcionament i els diferents residus que recull. Es pot completar la visita demanant als alumnes que portin de casa algun residu no habitual i el deixin a la deixalleria mòbil.

Adreçat a : Alumnes d'educació infantil i primària

Objectius:

  • Aprendre la diversitat de residus que es poden separar i tenir un tractament adequat.
  • Donar a conèixer el servei de la deixalleria mòbil.
  • Apropar als infants els recursos que es dediquen per la prevenció de residus.
  • Oferir la deixalleria mòbil com a recurs pedagògic pel professorat

Durada: 1 hora

Pujar

 

Escola de Natura de Terrassa

Visita guiada on els infants podran tenir la oportunitat de conèixer, tocar i donar de menjar a diferents animals de la granja, ajudant a fer alguna de les feines relacionades. També visitaran l'hort i coneixeran les propietats d'algunes de les plantes aromàtiques, fruites i verdures. Es visitarà el compostador on es dipositen els residus orgànics de l'escola, es farà una breu introducció del que és el compost i que se'n fa.

Adreçat a : alumnes d'educació infantil i cicle inicial de primària

Objectius:

  • Desenvolupar en els infants una consciència ecològica i un compromís amb la natura, potenciant les seves actituds cap un món sostenible
  • Gaudir, conèixer i respectar els animals, les plantes aromàtiques, verdures i hortalisses.

Durada . 1.30 h

Pujar

El Blauet

Conte infantil amb titelles: En Blauet viu als torrents de l'Anella Verda de Terrassa, un dia però descobreix que gairebé no baixa aigua dels torrents i no troba a cap dels seus amics. No sap que fer, on deuen ser? On és l'aigua? La solució li donarà un follet del bosc que li buscarà una bona colla d'ajudants per retornar l'aigua al torrent i buscar els seus amics.

Cada infant pintarà un petit follet de fusta per endur-se a casa i poder seguir fent d'ajudant d'en Blauet allà on calgui.

Adreçat a : Alumnes d'educació infantil

Objectius :

  • Conèixer l'Anella Verda com a projecte de recuperació i espai a conservar i gaudir
  • Conèixer la biodiversitat del rodal de la ciutat
  • Descobrir què podem fer per ajudar a conservar els espais de l'Anella Verda

Durada : 1 hora

Pujar

L'inspector Teixó i el cas del senglar desaparegut

El Tacat,  el fill petit de la família senglar, ha desaparegut. La resolució d'aquest misteri recau en el prestigiós Inspector Teixó i el seu ajudant.

Per resoldre un cas com aquest és important analitzar l'escenari de la desaparició  en busca d'alguna pista , interrogant els testimonis ( animals del bosc ), i fer un bon seguiment del rastre del Tacat. Però seran capaços l'Inspector Teixó i el seu ajudant de resoldre el cas? O necessitaran l'ajut dels nens i nenes?

Adreçat a : Alumnes d'infantil

Objectius:

  • Conèixer la diversitat natural de l'entorn de Terrassa
  • Potenciar el respecte i estimació envers aquest espai

Lloc d'aplicació : Centre d'informació Ambiental Bonvilar
Durada : Mig dia
Preu : El transport va a càrrec de l'escola

L'inspector Teixò i el cas del robatiru del gra

L'inspector Teixó i el seu ajudant s'enfronten a un nou misteri, un lladre ronda pels camps de conreu. La primera víctima ha estat la Garsa però qui sap quants animals més es poden veure afectats. Ara bé, l'Inspector i el seu ajudant es troben davant d'un greu problema, la gran quantitat de sospitosos ja que molts animals s'alimenten de gra. Per resoldre el misteri caldrà interrogar a tots els sospitosos i estar amb els ulls oberts.

Seran capaços l'Inspector Teixó i el seu ajudant de resoldre el cas? O necessitaran l'ajut dels nens i nenes?

Adreçat a : Alumnes d'infantil

Objectius:

  • Conèixer la diversitat natural de l'entorn de Terrassa
  • Potenciar el respecte i estimació envers aquest espai

Lloc d'aplicació : Centre d'informació Ambiental Bonvilar
Durada : Mig dia
Preu : El transport va a càrrec de l'escola

Pujar

 

 

Horts ecològics de l'Heura

L'activitat consisteix en una visita guiada als horts educatius de Can Salas complementada amb activitats a l'entorn de l'hort.

Visita guiada per tal de reconèixer les hortalisses de la temporada i fer-los veure la importància de cadascun dels espais de l'hort (l'hivernacle, la bassa, el galliner, la depuradora verda, els marges de flors). En funció de l'època, podran veure les tasques que es realitzen (passar el motocultor, encanyar tomaqueres, treure males herbes...). Un cop feta la volta a l'hort, l'alumnat plantarà hortalisses seguint el mètode de les Parades en Crestall, i les podrà venir a collir amb la seva família quan hagin crescut.

A l'aula o a l'exterior, en funció del temps, activitats per complementar la visita amb el suport de materials didàctics (murals, imatges, jocs, collites...) amb els grups d'E. primària, i contes relacionats amb els horts i la natura amb els grups d'E. infantil.

Adreçat a : Alumnes d'infantil, primària i secundària

Objectius:

  • Descobrir les principals característiques d'un hort: com s'organitza, quines tasques s'hi desenvolupen, quins són els elements més importants.
  • Conèixer els trets diferencials d'un hort ecològic
  • Entendre l'hort com a ecosistema (importància de la biodiversitat).

Durada : Les visites estan previstes de 9:30 a 12h, amb una pausa de 30 minuts per esmorzar. Els horaris es poden adaptar en funció de les necessitats de cada grup.

Lloc on es realitza : Centre de Jardineria l'Heura, Masia de Can Salas. Cr Sabadell - Matadepera KM 6,4  Terrassa o als Horts de Torrebonica.

Preu: El transport va a càrrec de l'escola

Pujar