Terrassa celebra el Dia Internacional de la Ciutat Educadora

S'ha organitzat una ruta per set escoles municipals per conèixer els projectes que es duen a terme en cadascun dels centres

La ciutat celebrarà demà dijous, 30 de novembre, la segona edició del Dia Internacional de la Ciutat Educadora, una jornada que Terrassa s'hi adhereix per posar en valor i donar a conèixer la tasca que la ciutat duu a terme en l'àmbit educatiu, així com per crear consciència de la importància de l'educació com a motor de canvi i sumar nous aliats en favor d'aquest model de ciutat. Terrassa es suma a aquesta celebració global de l'Associació Internacional de Ciutats Educadores —hi figuren 480 ciutats de 35 països—, i pretén contribuir a la consecució de l'Agenda 2030 per a un Desenvolupament Sostenible. Aquesta agenda, elaborada mitjançant un diàleg sense precedents entre els estats membres de Nacions Unides, els governs locals, la societat civil, el sector privat i altres agents, atorga especial importància a les ciutats i a l'educació de qualitat per a tothom i al llarg de tota la vida.

A Terrassa, l'Ajuntament, a través del Servei d'Educació, ha organitzat durant tot el dia de demà un recorregut per set escoles municipals (tres escoles bressol, dues d'educació especial, l'Escola d'Art i Disseny i l'Escola de Música). A cada escola, un membre de la comunitat educativa del centre (professorat, alumat i/o famílies) farà lectura del manifest conjunt dels alcaldes i alcaldesses de l'Associació Internacional de Ciutats Educadores. L'objectiu d'aquesta edició és posar l'accent en el treball dels agents educatius com a aliats indispensables dels governs locals per fomentar una ciutat on prevalgui la inclusió i la igualtat d'oportunitats, la justícia social, l'equitat, la diversitat; una ciutat lliure de tot tipus de violència, que promogui la democràcia participativa, la convivència entre diferents cultures, el diàleg entre generacions, l'empatia, la cooperació, etc. Aquesta ambició respon als principis recollits al full de ruta de la Carta de Ciutats Educadores.

 

El rol dels governs locals

Terrassa es va declarar Ciutat Educadora el 1994 i, des d'aleshores, l'Ajuntament i la comunitat educativa ha treballat per un model de ciutat que articuli una gran xarxa local d'actors educatius —públics i privats— al voltant d'un projecte educatiu comú.

En aquest sentit els governs locals que s'hi afegeixen, situen l'educació com a eix central del seu projecte polític. Destaquen alhora pel seu compromís actiu en contrarestar factors com la violència, el racisme, la desigualtat, la segregació de barris, el predomini del cotxe per sobre del vianant en els camins escolars, la privatització i deterioració dels espais públics, entre altres. L'Ajuntament, per tant, assumeix en primera instància el compromís amb aquest model de ciutat, articulant una gran xarxa local d'actors educatius —públics i privats— al voltant d'un projecte educatiu comú.