Les bicicletes elèctriques s'incorporen a la flota de vehicles compartits de l'Ajuntament

El nou servei està destinat als càrrecs electes i personal municipal

La cessió de dues bicicletes elèctriques per part de la Diputació de Barcelona ha permès a l'Ajuntament posar en marxa el nou Servei Intern de Bicicletes Elèctriques Compartides, destinat a càrrecs electes i a personal municipal, amb l'objectiu de fomentar la mobilitat sostenible i segura en els seus desplaçaments laborals. Les dues unitats es troben a la zona d'aparcament habilitada al pati interior del Consistori, que compta amb dos punts de recàrrega i suports en forma d'u invertida per lligar-les amb cadenes de seguretat. La intenció de l'Ajuntament és augmentar de manera progressiva el nombre de vehicles i ja s'han demanat noves unitats a la Diputació de Barcelona. El tinent d'alcalde de Territori i Sostenibilitat, Marc Armengol, ha visitat avui el nou servei coincidint amb la celebració, aquest dijous, del Dia Mundial de la Bicicleta.

L'horari de funcionament és de 7.30 h a 15 h, de dilluns a divendres, tot i que també es pot utilitzar el cap de setmana en cas de necessitat laboral. Es basa en el sistema de reserva prèvia del vehicle compartit a través de la intranet municipal. L'usuari la utilitza el dia i l'hora acordada per fer les gestions necessàries i la retorna al seu lloc d'origen. Això és, precisament, el que faran els tècnics per la Festa Major de Terrassa per desplaçar-se d'un espai a un altre de la ciutat amb facilitat i comoditat.

Un transport sostenible

Com a mitjà de transport, la bicicleta és eficient, neta i saludable; contribueix a reduir les emissions contaminants a l'atmosfera, a millorar la fluïdesa del trànsit, a pacificar els carrers i a promoure  la convivència ciutadana,  ja que no aporta ni soroll, ni contaminació a l'entorn.

En els últims anys, l'Ajuntament l'ha incorporat com una de les alternatives de transport més segura i sostenible i ha incentivat la seva utilització quotidiana per als desplaçaments urbans. Primer, amb un Pla de Promoció per a l'ús de la Bicicleta a Terrassa 2012-2013, més tard amb el Pla de Millora de la Qualitat de l'Aire 2015-2020, i el Pla de Mobilitat de Terrassa 2016-2021, que contempla mesures concretes per a fomentar el seu ús. També el Pla Director de la Policia Municipal contempla incorporar-les en un futur perquè els agents es desplacin per la ciutat.

BiciRegistre

Terrassa és una de les ciutats incloses a la Red de Ciudades por la Bicicleta, propietària del BiciRegistre, un sistema informàtic de registre de bicicletes d'àmbit estatal, que compta amb la participació de la Dirección General de Tráfico (DGT). Una eina molt útil  en cas de sostracció perquè dificulta el comerç il·legal i possibilita la recuperació d'una bici robada o extraviada, ja que és una base de dades on també té accés la Policia Municipal.

L'usuari només ha de complimentar les dades que figuren al registre, que es fa a través del web https://biciregistre.es, i abonar 7 euros. Aquest sistema dissuadeix el robatori, ja que la bici incorpora un adhesiu identificatiu i un codi visible amb llum ultraviolada, que dificulta el comerç il·legal y possibilita la recuperació d'una bicicleta robada o extraviada.

Una xarxa de 150 km 

La ciutat disposa, actualment,  d'una xarxa d'itineraris per a bicicletes de 150 km de longitud. D'aquests, 18,6 km corresponen a carrils-bici segregats, dels quals

7,6 km estan situats a la vorera i 10,9 km a la calçada, i 131 km cohabiten amb altres espais. Majoritàriament ho fan amb els vehicles (zones 30 i carrers pacificats), amb qui comparteixen 112,2 km, seguit dels vianants (illes, parc de Vallparadís...) amb 15.84km i de l'autobús (Rambla d'Ègara, carril-bus de la carretera de Montcada...), amb només 2,7km.

Campanyes de conscienciació

A banda, l'Ajuntament de Terrassa fa periòdicament campanyes centrades a remarcar la importància que té utilitzar la bicicleta com a mitjà de transport. És el cas de "A l'escola, a peu, en bici, en bus i en metro", que es va iniciar el setembre  coincidint amb l'inici del curs escolar, o "Ambicia't a l'institut", un projecte pioner a l'Estat consistent a impartir cursos de conducció de bicicletes als alumnes de secundària per tal d'ensenyar-los a circular de manera segura per la ciutat.