Per a què totes i tots visquem millor

A Terrassa, ha arribat el moment de fer un gran salt endavant en polítiques de mobilitat. L'objectiu és reduir contaminació, soroll i trànsit a tots els barris de la ciutat, fent actuacions de diferent intensitat en funció de cada zona per millorar la qualitat de l'aire, la salut i la qualitat de vida de les persones. Això implica: més espai per a vianants, aposta per la bici i el transport públic, canvis de direccions de carrers, zones de baixes emissions, zones 30... Per als propers anys, ens fixem també un quart objectiu fonamental: reduir en un 12%* la circulació de vehicles al conjunt de la ciutat, amb especial èmfasi a les zones amb major intensitat de trànsit.

* El Pla de Mobilitat fixa per al 2021 un objectiu de reducció del 12% envers el nivell de trànsit de 2014.

Torna a l'inici

Una ciutat verda
Terrassa és als peus del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac i està envoltada per un paisatge de boscos, camps i torrents que conformen l'Anella Verda i que contribueixen a l'equilibri ambiental de la ciutat, a més del parc de Vallparadís i dels parcs urbans que, junts, sumen prop de 2 milions de metres quadrats de zones verdes per passejar i respirar.

Reduir la contaminació  lumínica
Al llarg d'aquests mesos, Terrassa està renovant tot l'enllumenat públic amb tecnologia LED per reduir la contaminació lumínica i fer-lo més sostenible, alhora que s'instal·len plantes de generació d'energia renovable orientada a l'autoconsum dels equipaments municipals.

Respirar millor
La salut és el més important. El nostre cos necessita aire net per estar sa. Amb un nou model de ciutat amb menys cotxes que el contaminin tindrem menys al·lèrgies i malalties i viurem més anys.

Torna a l'inici

Més seguretat
La meitat de l'espai públic de Terrassa està ocupat per cotxes. Quan anem pel carrer patim pels nens, per la gent gran i per nosaltres mateixos. En baixar una vorera, creuar un carrer... No és millor reduir el trànsit i també la velocitat per viure més tranquils i sense perill?

Estalviem diners
Agafant el bus, anant a peu o en bici estalviem diners en benzina, arribem abans perquè no hem d'aparcar i fem almenys 30 minuts d'exercici físic al dia.

Torna a l'inici

Menys sorolls
Les rodes sobre l'asfalt, les frenades, els clàxons... Els cotxes fan soroll. I el soroll augmenta la nostra tensió arterial, també a les nits, mentre dormim. D'això ens n'adonem tot passejant per algun poble mentre diem "quina calma, aquí sí que és viu bé".

Torna a l'inici

Per a tots els barris
Apliquem solucions diferents a cada barri, amb una visió de ciutat molt clara: tothom té el mateix dret a respirar un aire més net, a viure amb menys soroll i a gaudir de l'espai públic.

La primera «illa de vianants del centre», a finals del segle XX, ha estat un èxit indiscutible, tot i les dificultats inicials, als anys 90. Ara, 20 anys després, el Govern Municipal es fixa com a objectiu duplicar l'espai per a vianants a tota la ciutat i organitzar-lo d'una nova manera: per àrees que prenen el nom d'algun edifici o espai de referència. Així, sumarem les àrees de Plaça Vella, Vapor Gran (nova), Passeig (nova) Seu d'Ègara (zona Mas Adei i antic poble de Sant Pere) i l'àmbit de circulació limitada definit per la Rambla d'Ègara i diferents carrers de la zona de Galileu, Arquímedes i Parc de Sant Jordi.

Tenim en estudi noves zones de circulació limitada, a zones com Mercat de Sant Pere, Can Palet, Campus Universitari, barri d'Ègara, Francesc Macià... Finalment, impulsem també en els propers mesos,una Zona de Baixes Emissions a l'àmbit situat entre Parc de Vallparadís, carretera de Montcada, Parc de Sant Jordi i Passeig 22 de Juliol.

Torna a l'inici

Menys impostos per als vehicles elèctrics i híbrids
Els vehicles híbrids i elèctrics, menys contaminants i menys sorollosos, són una opció de 
futur en la mobilitat. Actualment existeixen punts de recàrrega municipal als aparcaments de la plaça del Progrés, de Sant Leopold i al complex funerari municipal. L'Ajuntament aplica una bonificació en l'impost sobre vehicles que pot arribar al 100% en el cas dels cotxes amb distintiu zero i del 50% en els vehicles amb el distintiu ECO.

Torna a l'inici

Més espai per a les persones
A tota la ciutat s'està creant una xarxa d'itineraris per a vianants que faciliten el desplaçament a peu i el fan més agradable. Són els passadissos de vianants, amb un carril senyalitzat en aquells carrers on la vorera és massa estreta per caminar còmodament o no existeix. Són una solució temporal abans de la futura ampliació de la vorera. Els camins escolars formen part d'aquests itineraris perquè els infants facin el camí de casa  a l'escola a peu, amb patinet, amb bicicleta o amb transport públic de manera autònoma. Actualment hi ha 10 escoles, que en col·laboració amb l'Ajuntament, han definit els seus camins escolars. Si voleu consultar els millors itineraris per anar a peu per la ciutat es pot consultar el plànol Pas a Pas.

Torna a l'inici

Zones 30
Són àrees de pacificació del trànsit on la velocitat màxima és de 30 Km/h. En l'actualitat hi ha divuit zones 30 a divuit barris  i en aquests mesos s'augmenta a 23  zones en total.

Torna a l'inici

Reserves escolars
Es tracta d'espais d'aparcaments reservats en horari d'entrades i sortides de les escoles i relativament a prop dels centres educatius. Tenen un temps limitat de parada o estacionament per a les famílies que acompanyen als infants. L'Objectiu és acabar el recorregut a peu en trajectes curts des d'aquestes zones i fins als centres educatius. La resta d'hores els aparcaments funcionen amb la regulació habitual.

Torna a l'inici

Properament bus gratis a l'Hospital
Ben aviat el bus a l'Hospital de Terrassa serà gratis, per tal de facilitar l'accés a aquest equipament a totes les persones que ho necessitin.

Torna a l'inici

Més bus i menys contaminació
El 24% dels d'autobusos urbans a Terrassa són vehicles híbrids. L'objectiu és anar renovant la flota amb aquest tipus de vehicles menys contaminants i menys sorollosos. Per incentivar l'ús del transport públic, recentment s'ha posat en marxa l'ampliació d'horaris i la millora de freqüències dels autobusos. 

Torna a l'inici

Apostem per la bici
La ciutat disposa d'una xarxa d'itineraris per a bicicletes de 150 km de longitud, que s'aniran ampliant en els propers anys. A més, molt aviat es posarà en marxa un aparcament tancat amb capacitat per a 50 bicicletes al costat de l'estació del Nord, que se suma a l'aparcament de la Rambla d'Ègara, a prop de l'estació dels FGC. En el futur està prevista la instal·lació de nous aparcaments  a la resta d'estacions per facilitar la combinació d'ús de bicicleta i tren.

Torna a l'inici