L'Ajuntament fa una restauració integral de la màquina de tren situada a la Rambla d'Ègara

A partir d'ara, es prohibirà accedir a l'interior per evitar el seu deteriorament

El monument urbà de la màquina de tren, que des de l'any 1968 està situat a la cruïlla del carrer de Galileu amb la Rambla d'Ègara, està sent restaurada pel servei de Gestió de l'Espai Públic després que els tècnics detectessin un deteriorament de la base on s'assenta en una de les inspeccions que fan durant l'any. Com que la reparació requeria el desplaçament de la màquina de tren amb una grua de gran tonatge, es va decidir fer una restauració integral que contemplava reparar les vies, canviar les travesses de fusta, revisar l'estructura del pedestal on s'assenta, adequar l'interior de la locomotora i pintar-la de nou.

A més, s'aprofita aquesta actuació per dotar la locomotora de les mesures necessàries per prohibir l'accés al seu interior i per substituir el paviment que hi ha al seu entorn pel que hi ha la Rambla d'Ègara, amb la finalitat de donar una continuïtat visual cap al carrer de Galileu i, així, donar més protagonisme a la locomotora com a monument. La inversió realitzada pel Consistori s'acosta als 10.000 euros.

La màquina de tren que presideix la plaça que hi ha a l'inici del carrer de Galileu, al barri de Ca n'Aurell, va arribar a Terrassa el 6 de maig del 1968 perquè l'Ajuntament volia retre un homenatge simbòlic a aquest mitjà de transport per l'empenta que va donar a la indústria i l'economia de la ciutat. La inauguració va tenir lloc el 22 de juny de 1968, amb el descobriment de la placa on diu: "Tarrasa a la maquina de vapor. Monumento homenaje simbolizado en la locomotora "La pequeña".22-VI-1968". L'any 2006 Terrassa va celebrar els 150 anys de l'arribada del tren.

La màquina de vapor Marcinillé Coullet, anomenada popularment Cu cú, és coneguda com RENFE 020-234. Va ser fabricada a Bèlgica l'any 1885 i només es van fer 10 unitats, una de les quals es conserva al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú i altres a Madrid. Eren màquines de tren que funcionaven amb carbó, tenien un dipòsit de 500 quilos, feien 6,5 metres de longitud, pesaven 15 tones i tenien una potència de 290CV.

La propera actuació prevista en el programa de restauració de monuments urbans serà l'escultura Camins, d'Elisa Arimany, instal·lada l'any 1992 a la plaça dels Països Catalans, amb motiu dels Jocs Olímpics de Barcelona. La intervenció es realitzarà a principis del 2019.