El nou model de ciutat preveu duplicar les zones per a vianants l'any 2020

La Revolució Verda "ha de fer de Terrassa una ciutat ordenada, còmoda, compacta, verda, amb millor qualitat de l'aire i millor per a viure-hi"

Un noment de la roda de premsaAmb la voluntat d'avançar en un dels principals compromisos de l'actual Equip de Govern, establir les directrius d'un nou model de ciutat basat en la millora de la qualitat de vida, aquest matí l'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, ha presentat les principals actuacions previstes per als propers anys en matèries com la vianalització de carrers, el foment del transport públic i la millora de la xarxa ciclable, tot promovent l'ús d'energies netes i sostenibles que millorin la qualitat de l'aire a la ciutat. L'objectiu d'aquest nou seguit d'actuacions es centra en oferir una resposta "conscient i responsable a l'emergència climàtica que estem vivint, per garantir un present i un futur sostenible per a tota la ciutadania", segons ha explicat Ballart. Així, l'alcalde ha anunciat que entre 2019 i 2020 "volem que la ciutat dupliqui l'espai destinat als vianants". Tot això amb l'objectiu de "fer de Terrassa una ciutat ordenada, còmoda i compacta, una ciutat verda, amb més qualitat de l'aire i millor per a viure-hi".

Els canvis de mobilitat que l'Ajuntament va iniciar el passat mes de juliol, i que han tingut continuïtat aquest mes de setembre, s'ampliaran fins a l'any 2020 amb un seguit d'actuacions incloses en el Pla de Mobilitat 2016-21, que preveu la implantació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), com un dels objectius principals. Aquesta és una mesura per assolir una disminució de l'accidentalitat, del soroll i del consum energètic, alhora que s'aconseguirà millorar de la qualitat ambiental i l'habitabilitat dels carrers.

La voluntat de la campanya que avui s'ha presentat, sota el títol de "Revolució Verda; un nou model de ciutat per moure'ns i viure millor" és una gran transformació de la ciutat, on diferents carrers tindran de preferència al vianant, facilitant els trajectes en bicicleta i fomentant l'ús del transport públic. Per a l'alcalde, "un canvi important, que requerirà temps i paciència, però som ambiciosos i tenim els objectius molt clars. Sabem que entre tots i totes podem aconseguir una ciutat verda, de benestar per a les persones i amb grans oportunitats de progrés econòmic".

El reequilibri de l'espai públic, com una de les mesures més destacades de la campanya, preveu que el proper any 2020 es creïn noves zones de vianants a àmbits de la ciutat com el Passeig del Comte d'Ègara, del Vapor Gran, i en una propera fase a la zona de la Seu d'Ègara, que s'afegeixin a les existents a la zona més central de la ciutat.

 

Principals actuacions

La tinenta d'alcalde de Territori i Sostenibilitat, Lluïsa Melgares, ha explicat les principals actuacions que s'executaran en els pròxims mesos. Pel que fa a l'actuació prevista al Passeig Comte d'Ègara, es preveu que el vial nord, al tram entre el carrer de Garcia Humet i el del Passeig, es transformi en un vial per a vianants, on només podran circular els residents i els vehicles que es dirigeixin als pàrquings. El vial sud, entre la Font Vella i la plaça del Doctor Robert, canviarà de sentit.

En aquesta zona, també s'actuarà en el pont de l'avinguda de Jacquard, on es preveu eliminar un dels dos carrils de circulació per fer un espai per a vianants a cada banda. Així, l'avinguda mantindrà un sol carril de circulació sentit Campus Universitari i s'habilitarà una zona que es regularà com a zona blava i càrrega i descàrrega, segons la franja horària. Pel que fa a la resta de l'avinguda, es conservaran els dos carrils que hi ha en sentit centre, destinant un a bus, taxis, bicicletes i emergències, i l'altre permetrà circular fins a la plaça del Doctor Robert.

El Pla de Reordenació de la Mobilitat a l'àmbit central de Terrassa també contempla ampliar l'actual àrea de vianants del centre històric cap al Vapor Gran. Aquesta zona quedarà a partir de l'any 2020 restringida a la circulació i només alguns vehicles tindran servitud de pas (aparcaments i residents).

Les adequacions de noves àrees de vianants està previst que s'estenguin cap a l'est de la ciutat, amb afectacions especials als carrers de Puig Novell, de la Font Vella, de Sant Jaume i a la cruïlla del carrer de la Font Vella amb el de Sant Pau. En aquest últim carrer, i també en el del Teatre, quedarà restringida la circulació de vehicles als i les residents, a qui accedeixi a Cecot i als vehicles que volen accedir a la reserva escolar de Sant Cristòfol.

Al carrer de la Creu Gran també s'hi actuarà, restringint l'accés des de la plaça de la Creu Gran, iniciant així un nou àmbit per a vianants, anomenat Seu d'Ègara, que es pretén consolidar en una segona fase. Inicialment s'habilitarà doble sentit de circulació entre la plaça i el carrer de Sant Antoni i Mas Adei, per facilitar la mobilitat de vehicles i alliberar de cotxes altres vies com el carrer de Sant Joan.

A nivell de mobilitat, per últim, també es preveu disposar d'un nou aparcament tancat per a bicicletes a l'Estació del Nord, que s'afegeix al ja existent a la zona de l'estació de FGC a la Rambla d'Ègara. D'aquesta manera s'afavoreix la intermodalitat entre la bicicleta i el tren, promovent la reducció de l'ús del cotxe. A més, es finalitzaran quatre noves Zones 30 que s'estan implantant als barris de Pere Parres, Sant Pere, Cementiri Vell i Escola industrial. Així, a la ciutat hi hauran 23 Zones 30 abans d'acabar l'any.

El nou model de ciutat que avui s'ha presentat, va força més enllà a actuacions de mobilitat, ja que també s'hi inclouen millores en el transport, potenciar l'Anella Verda, consolidar el projecte Terrassa Energia Intel·ligent (TEI), potenciar l'economia social i solidària. «En definitiva -per a l'alcalde- un seguit de mesures per garantir la sostenibilitat i el futur de la ciutat per als anys que han de venir».

Tal i com ha afirmat el tinent d'alcalde de Promoció Econòmica i Projecció de la Ciutat, Isaac Albert, "aquest Govern el que fa és avançar tres anys el futur de la ciutat. Això vol dir entrar en un urbanisme humanista: la fase del cotxe a la ciutat desapareix i hem de ser capaços de redissenyar l'espai urbà a favor dels ciutadans i les ciutadanes".

Albert ha explicat que "l'eix comercial s'ha quedat petit, ha perdut connexió amb el seu entorn, i ha quedat tancat en una barrera que son els cotxes. Els cotxes impedeixen que aquest eix comercial creixi i es transformi. Necessitem que aquest eix comercial creixi cap al Sud, que s'obri cap al Nord, l'Est i l'Oest. Les decisions que estem prenent van molt més enllà del Centre, ja que acaben transformant tota la ciutat de Terrassa d'una forma evident". Així mateix, el tinent d'alcalde ha llançat un missatge de tranquil·litat als comerciants: "estarem al seu costat, els acompanyarem, intentarem que aquesta campanya de Nadal sigui la millor que hi ha hagut en aquesta ciutat. Entenem que estan patint, per molts motius, però també entenem que el que estem fent ho fem, de forma clara i evident, pensant en ells. Terrassa ha estat un referent en el món comercial i ho ha de seguir sent".

 

Una campanya de ciutat

"La Revolució Verda; Hola! Terrassa del Futur" és el títol de la campanya que es començarà a estendre els propers dies per tota la ciutat i l'objectiu és que arribi al conjunt de tota la ciutadania. Els objectius que es plantegen van des d'una proposta de canvi de visió, promovent un canvi en els costums de la població, posant especial èmfasi en el foment de la salut, aconseguir millorar la qualitat de vida i el benestar de les persones.

Així, en una primera fase, d'inici imminent a partir del properes dia 25, es distribuiran les revistes de presentació de la campanya a totes les llars i habitatges de la ciutat. Aquesta és la primera acció del conjunt d'accions comunicatives i de presentació que inclou la instal·lació d'opis informatius per tota la ciutat; diferents campanyes a xarxes socials; falques radiofòniques; així com insercions publicitàries a diaris i mitjans de comunicació digitals; o un espai específic informatiu al web municipal.

En una segona fase, coincidint amb les festes de Nadal, s'inclouran els objectius d'aquest canvi de model de ciutat en el seguit de campanyes previstes per aquestes dates. Així es preveu coordinar les diferents campanyes de comerç, cultura o turisme de la ciutat en el marc comú plantejat, treballar per una ciutat verda, de benestar i amb oportunitats de progrés econòmic. En aquesta fase, a més, es preveu informar de noves mesures com les limitacions a vehicles contaminants, noves accions de mobilitat o l'estat d'execució de les zones de vianants i de baixes emissions.

Finalment, en una tercera fase prevista per a ben entrat l'any 2020, es pretén treballar un conjunt de missatges per a consolidar el nou model de ciutat. Així, s'aniran plantejant els diferents actuacions per fer créixer la complicitat social al respecte d'aquest nou plantejament. Entre aquestes accions s'hi inclouen plans relacionats com el Terrassa Energia Intel·ligent, l'Economia Social i Solidària, l'Anella Verda, la neteja i recollida de residus, etc.