La flota d'observadors ambientals de Terrassa incorporarà 50 motos elèctriques

Se sumaran als 200 patinets i 50 bicicletes elèctriques que conformen aquest model de micromobilitat sostenible que funciona a la ciutat

La flota mòbil d'observadors ambientals d'ús compartit, que es va posar en marxa el 17 de juliol de 2020 amb 200 patinets elèctrics i que va ampliar-se el 23 de setembre amb 50 bicicletes elèctriques, comptarà els pròxims mesos amb 50 motos elèctriques. L'objectiu d'aquest servei de micromobilitat sostenible és avaluar l'impacte de la pol·lució a Terrassa i oferir a les persones usuàries majors de 18 anys una disponibilitat del servei de 24 hores.

Aquest projecte pioner està impulsat per l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria en Telecomunicacions de Barcelona (ETSETB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), en col·laboració amb l'Ajuntament, i té una durada d'un any. La gestió de la flota correspon a l'empresa Reby, que és l'operador que ha seleccionat el departament de Telecomunicacions de la UPC i que està estudiant ampliar l'àmbit de cobertura a les urbanitzacions de Terrassa i al municipi de Matadepera, amb la incorporació de motos elèctriques. Les persones usuàries poden llogar temporalment els patinets i bicicletes elèctriques a través de l'App de Reby (que està disponible per Ios i Android), que informa del servei, del cost i de l'estacionament, entre altres aspectes.

Aquesta iniciativa de la UPC permetrà, a més, obtenir dades dels agents contaminants, a temps real i a diferents punts de la ciutat, gràcies a una flota de patinets i bicicletes elèctriques per a l'ús compartit dotada, parcialment, de sensors d'agents contaminants atmosfèrics que s'incorporaran a un 8% de la flota aquest mes de gener. Aquest sistema funcionarà gràcies a una plataforma tecnològica centralitzada, que ha incorporat les modificacions detectades en el complex sistema de recollida, enviament i processament de dades.

El regidor de Medi Ambient i Sostenibilitat i Energia, Carles Caballero, assenyala que, amb aquest projecte, Terrassa s'ha convertit en "una ciutat pionera en implementar aquest projecte de transferència de coneixement, que permetrà crear mapes de contaminació de l'aire al conjunt de ciutats d'Europa i del món aprofitant els vehicles de mobilitat personal d'ús públic". Actualment, no hi ha cap flota de vehicles de micromobilitat que avaluï la qualitat de l'aire amb una xarxa de sensors mòbils que envien dades en temps real.

 

Balanç del servei

Fins al 17 de gener de 2021, el servei ha registrat prop de 10.000 persones usuàries i un total de 52.546 viatges. Les xifres de distància, temps i velocitat per viatge han augmentat de manera progressiva, la qual cosa reforça l'aposta per la micromobilitat sostenible per part de les persones usuàries. Gràcies a l'Internet of Things, els patinets de Reby envien la seva localització cada cinc segons si el vehicle està en circulació o bé cada 30 segons si aquest està aparcat.

 

Altres dades d'interès registrats fins al 17 de gener són:

  • S'han realitzat un total de 52.543 viatges i de 282,49 viatges per dia.
  • Patinets i bicicletes elèctriques han recorregut una distància total de 74.220 km, amb una mitjana de distància per viatge d'1,4 metres.
  • El temps invertit en cada viatge és de mitjana de 9,66, amb una velocitat mitjana de 8,77 km/h.
  • Per dies de la setmana, tant bicicletes com patinets són més utilitzats els dimarts, dijous i dilluns, a diferència del cap de setmana, en què el seu ús es redueix.
  • Per franges horàries, aquests vehicles de mobilitat personal es lloguen més a la tarda (entre les 18 h i les 20 h) que al matí (entre les 7 h i les 12 h). Els patinets són el vehicle més utilitzat, sobretot, a partir de les 12 h i fins a les 18h, i després fan un progressiu descens fins a les 23 h. Les bicicletes, en canvi, registren una continuïtat en el servei durant totes les franges horàries del dia.
  • Pel que fa a els barris d'inici i de destí, el Centre se situa al capdavant, seguit de Ca n'Aurell, Sant Pere, i Cementiri Vell.