Arrenca el nou projecte de mentoria social juvenil de l'Ajuntament de Terrassa

La regidora d'Educació va presentar ahir la iniciativa, que comença amb set parelles de joves

Presentació projecte de mentoria social RossinyolL'Ajuntament de Terrassa posa en marxa el projecte de mentoria social juvenil Rossinyol, en el quals joves de 18 a 30 anys que cursen estudis superiors mentoritzen nois i noies de 12 a 15 anys amb necessitats de suport i acompanyament educatiu. 

El projecte va arrencar ahir amb un acte a l'Escola Municipal de Música – Conservatori de Terrassa en què les persones mentores i les mentorades es van conèixer i van fer un primer contacte. La tinenta d'alcalde de Cicles de la Vida i regidora d'Educació Teresa Ciurana, va donar la benvinguda a les persones participants a l'acte (alumnat mentor, alumnat mentorat, referents d'instituts i famílies). Ciurana va agrair «La generositat de les persones mentores, que estan regalant el més valuós que tenen, el seu temps, però també la valentia de les mentorades, que han volgut fer un pas endavant per dedicar també el seu temps a activitats constructives i enriquidores, que segur que les faran créixer com a persones». La tinenta d'alcalde va afegir que «Aquest projecte es tracta precisament d'això, d'ajudar a créixer, a fer camí, a volar, posant confiança en les persones. Per això el lema del projecte és ‘Si confies en algú, volarà més lluny'».  

Aquest projecte s'adreça a l'alumnat d'ESO de diferents instituts de l'àmbit del Pla Educatiu d'Entorn (PEE) de Terrassa. Les primeres persones mentorades provenen dels instituts Cavall Bernat, Can Jofresa i Mont Perdut. Per la seva banda, les persones mentores estudien a Institut Montserrat Roig (cicles formatius de grau superior),  Universitat de Barcelona, Universitat Pompeu Fabra i Escola Universitària d'Infermeria i Teràpia Ocupacional de Terrassa (UAB). 

A partir d'ara, les persones mentores i mentorades es trobaran per parelles una vegada a la setmana fins a final de curs, en trobades de dues hores o més, per tal de fer activitats en l'àmbit del lleure, escollides segons els seus interessos, amb la intenció de descobrir l'entorn i els recursos disponibles: sortides i passejades; visites i activitats culturals; visites  a la universitat, etc. Algunes de les trobades podran ser en línia. 

El treball continuat ha de generar un vincle de confiança i respecte mutu que ajudi a aconseguir els objectius següents: 

  • Ampliar el coneixement de l'entorn social i cultural de la ciutat de Terrassa. 
  • Ampliar i potenciar el ventall d'itineraris formatius i professionals. 
  • Desenvolupar les competències interculturals i millorar les habilitats interpersonals. 
  • Coneixement i millora de les llengües oficials. 

L'entitat Fundació Servei Solidari per a la Inclusió Social (https://serveisolidari.org) és l'encarregada de dinamitzar el projecte: cerca persones voluntàries, fa entrevistes per a seleccionar les persones participants, determina els emparellaments i ofereix suport a les persones mentores i als instituts, entre altres tasques. La Fundació desenvolupa projectes similars en altres municipis. 

Tot i que de moment hi ha set parelles, el projecte està obert a crear-ne més si hi ha més persones voluntàries. En aquest sentit, l'Ajuntament ha fet una crida a través del Punt del Voluntariat de la ciutat (https://www.terrassa.cat/crides-de-voluntariat). Les persones interessades també es poden adreçar a: [email protected] durant el mes de març. 

El projecte de mentoria social juvenil Rossinyol compta amb el suport econòmic del Pla de Millora d'Oportunitats Educatives (PMOE), programa finançat pel Ministeri d'Educació i Formació professional i el Mecanisme de Recuperació, Transformació  i Resiliència de la Unió Europea. El PMOE és una mesura extraordinària iniciada el curs passat per tal de pal·liar els efectes desfavorables de la pandèmia sobre el sistema educatiu. A Catalunya, s'adreça especialment als centres amb més complexitat educativa i als Plans Educatius d'Entorn (PEE) que englobin aquests centres, i té vocació de continuïtat en forma de programa de lluita contra les desigualtats educatives d'origen socioeconòmic.