L'alcalde de Terrassa expressa el seu condol per la mort del fotògraf Ramon Masats

Masats, que va iniciar la seva carrera a Terrassa, va ser un dels grans fotoperiodistes de la segona meitat del segle XX i, entre d'altres reconeixements, va rebre el Premi Nacional de Fotografia l'any 2004

Ramon MasatsL'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, ha lamentat la pèrdua del fotògraf Ramon Masats (1931, Caldes de Montbui – 2024, Madrid), un dels referents del fotoperiodisme del nostre país que va morir ahir als 92 anys a Madrid. Ballart ha tingut paraules d'agraïment i comiat per a «un dels millors fotògrafs d'Espanya, molt vinculat durant anys a Terrassa, on ha deixat una empremta indeleble en la història fotogràfica de la nostra ciutat». L'alcalde ha recordat com Ramon Masats: «va començar la seva carrera participant a la Societat Fotogràfica del Casino del Comerç de Terrassa i es va convertir en un dels grans renovadors de la fotografia documental del segle XX, contribuint a il·luminar el panorama trist d'aquells anys i a inspirar les generacions posteriors, com la fotoperiodista Joana Biarnés».

Cal recordar que, del novembre de 2021 a febrer de 2022, la Sala Muncunill va acollir la retrospectiva «On tot va començar», com a reconeixement a l'obra de Ramon Masats, figura clau a la Societat Fotogràfica del Casino del Comerç de Terrassa. La mostra, comissariada per Chema Conesa, revisitava la trajectòria de Masats des dels inicis a Terrassa fins a les seves últimes imatges en color, destacant l'estreta relació de Terrassa amb la fotografia. Masats, renovador de la fotografia documental dels anys seixanta a Espanya, entenia la fotografia com una forma d'assaborir la vida i transformar el món, convidant a la reflexió crítica i al compromís social.

Ramón Masats descobreix la fotografia durant el servei miliar a través de revistes com Art Fotogràfic. Decideix inscriure's a la Societat Fotogràfica del Casino del  Comerç de Terrassa i a la Societat Fotogràfica de Catalunya com un aficionat més. Coneix a fotògrafs de la talla de Miserachs, Maspons i Terré, amb els quals va exposar les seves primeres fotografies l'any 1957. Aquest mateix any es trasllada a Madrid i exposa allí, a Barcelona i Almeria. És l'any de la seva explosió professional i el seu treball sobre els Sanfermines comença a donar fruit. La seva pertinença al grup AFAL, liderat per Pérez Siquier, li obre camins de reconeixement a Europa.

Ramon Masats Ingressa a la Reial Societat Fotogràfica de Madrid i recorre Espanya amb encàrrecs per a publicacions. Crea al costat d'Ontañón, Cualladó, Paco Gómez, Leonardo Cantero i Rubio Camín el grup El Rentamans, una mena de sucursal castissa i contestatària de la fotografia oficial, tal vegada el ressò madrileny de l'operant grup AFAL.

També va treballar per a publicacions estrangeres com «Paris Match», per a la qual va cobrir el casament dels reis d'Espanya el 1962. Autor de diversos llibres de fotografia, va ser reconegut per la tasca com a cronista i per la representació d'una realitat objectiva i sense manipulació. 

El 1962 publica el llibre Neutral Corner (Lumen) amb textos d'Ignacio Aldecoa que va suposar una fita editorial per la seva excel·lent conjunció de literatura i llenguatge fotogràfic. L'any següent publica un compendi del seu treball sobre els Sanfermines. Amb ell rep el Premi Ibarra al llibre millor editat. L'any 1964 publica «Velles Històries de Castella la Vella», amb textos de Miguel Delibes. Aquests tres llibres constitueixen el màxim llegat d'aquesta primera etapa de Ramón Masats com a renovador del llenguatge fotogràfic del reportatge.

Des de 1965 fins a 1981 es va dedicar a la realització de cinema i televisió. Per al cinema, va realitzar el llargmetratge «Topical Spanish», en col·laboració amb Chumy Chúmez. A més a més, va participar en sèries de televisió espanyola com «Conozca usted España», «Los ríos», «Raíces», «Música en la España Medieval» o «Si las piedras hablaran», amb textos de l'escriptor Antonio Gala.

Torna de nou al món de la fotografia per editar una col·lecció de llibres amb l'editorial Lunwerg, triant el color com a suport. Les seves fotos responen ara al nou registre que imposa el cromatisme. La força narrativa de la seva etapa anterior en blanc i negre es transforma en hibridacions de color i forma.

El 1999, li dediquen la seva primera exposició retrospectiva al Cercle de Belles arts de Madrid. L'any 2002 li atorguen el Premi de Fotografia de la Conselleria de les Arts de la Comunitat de Madrid i el 2004 el Premi Nacional de Fotografia del Ministeri de Cultura.