L'OFIMAPE ha atès 443 llars en risc d'exclusió social en el seu primer any de funcionament

El servei municipal d'atenció a la pobresa energètica ha evitat 250 talls i baixes de subministraments des de gener de 2016

Vista aèria TerrassaL'Oficina Municipal d'Atenció a la Pobresa Energètica i Promoció de l'Eficiència Energètica (OFIMAPE) de l'Ajuntament de Terrassa, que es va posar en funcionament el gener de 2016, ha atès un total de 443 llars amb problemes amb els subministraments en el primer any de vida del servei. El 75% d'aquests casos estan en seguiment dels acords de pagament i de les rebaixes dels deutes. L'OFIMAPE també ha negociat amb distribuïdores i comercialitzadores per evitar 250 talls i baixes de subministraments en llars en risc d'exclusió residencial. Aquesta xifra inclou el treball de regularització de connexions irregulars a la xarxa de subministraments que posin en perill les persones que viuen a la llar i/o el veïnat.

La regidora d'Habitatge, Lluïsa Melgares, valora l'OFIMAPE com "una eina per millorar la qualitat de vida de les persones de la nostra ciutat i garantir el dret als subministraments bàsics". En aquest sentit, assegura que "en aquest any de vida de l'Oficina, podem dir que hem assolit els nostres propòsits i seguirem treballant per garantir que Terrassa continuï sent ciutat del benestar".

L'OFIMAPE ha aconseguit arribar a diferents acords per rebaixar els deutes dels usuaris, així com per restablir els subministraments que han estat donats de baixa. Una d'aquestes mesures és el pagament fraccionat i adaptat a les possibilitats econòmiques de cada cas, un dret que reconeix la llei 24/2015 en la relació contractual amb les empreses. A més, s'ha promogut el canvi del mercat lliure al mercat regulat en 300 llars.

119 habitatges detectats amb ineficiència energètica

El servei municipal també du a terme el servei de promoció de l'eficiència energètica a les llars. Des de l'OFIMAPE, s'han revisat 119 habitatges detectats amb ineficiència energètica i realitzat un total de 1.620 assessoraments telefònics. Totes les llars a les que es realitza la revisió de promoció d'eficiència energètica reben un pack de material de baix cost per augmentar l'eficiència energètica de la llar, permeten un consum més eficient i un major confort de les persones. Aquest servei es pot oferir gràcies a les empreses que conformen el Magatzem Elèctric Solidari, que proporcionen a l'OFIMAPE aquest material a baix cost. Les empreses solidàries d'aquesta ciutat que formen part del Magatzem actualment són: Elèctrica de Terrassa, Carol Automatismes, Comercial Font Gas, Grupo Decasa, i Fabregasa 1929.

Com a extensió de les seves activitats de prevenció, l'OFIMAPE realitza tallers i conferències amb l'objectiu de proporcionar als ciutadans diferents eines que facilitin una millor eficiència energètica a les seves llars. Coincidint amb el primer any de la creació del servei, s'oferirà el cicle de tallers i xerrades ‘Paga menys i viu millor'. Aquest cicle començarà el més de febrer a tots els districtes de la ciutat, que ajudaran a interpretar les factures de gas i electricitat. El cicle tindrà continuïtat al llarg de l'any.

Front comú per implicar les subministradores

Aquest matí, la regidora d'Habitatge, Lluïsa Melgares, ha assistit al Palau de la Generalitat a l'acte de presentació d'un model comú de conveni de col·laboració que insta les empreses de serveis bàsics a lluitar contra la pobresa energètica. El conveni, que recull diferents compromisos per part de les subministradores, estableix que aquestes s'adreçaran als serveis socials municipals per sol·licitar el seu informe acreditatiu abans de procedir a qualsevol tall, així com també facilitaran als usuaris tota la informació relativa als seus drets.

Per a la regidora, aquest conveni "referma el nostre compromís per a garantir els drets de la ciutadania més vulnerable, ara en un front comú de les administracions per tenir més força". El conveni, que contempla que les empreses subministradores de gas i electricitat col·laborin amb les administracions, "és -apunta Melgares- la coresponsabilitat que venim demanant des de fa temps a aquestes empreses per part dels ajuntaments per tal de protegir la ciutadania que pateix situacions d'exclusió i vulnerabilitat".  En aquest sentit, a partir de mesures com l'aplicació de tarifes socials, la condonació del deute acumulat o aportacions econòmiques directes, les operadores hauran de cobrir com a mínim el 50% del cost de la pobresa energètica, inclosa la despesa que suposa per a les administracions la gestió d'aquestes situacions.