La 15a Marató de donants de sang de Terrassa necessita l'aportació de 200 ciutadans i ciutadanes
Se celebrarà del 13 al 15 d'octubre de 9 a 20 hores amb el lema 'Donar sang és una altra pel·lícula'
El Banc de Sang, en col·laboració amb l'Ajuntament de Terrassa, MútuaTerrassa i l'Associació de Donants de Sang del Vallès Occidental, posa en marxa la 15a edició de la Marató de donants de sang a Terrassa, que aquest any té com a lema ‘Donar sang és una altra pel·lícula'.
Durant els tres dies, l'objectiu és aconseguir 200 donacions de sang, que permetran tractar prop de 600 pacients als hospitals catalans i ajudaran a mantenir les reserves de sang a un bon nivell. Avui hi ha sang a Catalunya per als propers 8 dies, quan el nivell òptim són 10-12 dies.
‘Donar sang és una altra pel·lícula'
La pandèmia ha fet que la donació de sang també s'hagi d'adaptar al nou context. Els donants han respòs de manera exemplar als canvis a les campanyes de donació: el protocol d'higiene, l'ús de mascareta, la distància... i han seguit garantint les transfusions de sang als pacients durant tota la pandèmia.
És per això que ‘Donar sang és una altra pel·lícula'. Sota aquest lema la Marató de Donants de Sang està ambientada en el cinema: els donants tindran crispetes a la sala de donació i seran rebuts amb una catifa vermella. Durant la donació o al final, podran fer-se una fotografia amb cartells amb frases mítiques de pel·lícules adaptades a la donació.
Les persones que vulguin donar sang a la Marató hauran de reservar hora des del web donarsang.gencat.cat/mutuaterrassa. D'aquesta manera, es garanteix una donació ordenada i sense aglomeracions, un funcionament que ja s'ha establert des d'inicis de la pandèmia.
La necessitat de sang continua
Des que va començar el 2021, la demanda de sang als hospitals ha anat pujant. La transfusió ha arribat a augmentar fins a un 15% en comparació amb anys
anteriors. Això es deu a la recuperació de l'activitat hospitalària i de la reprogramació d'operacions no urgents que havien estat ajornades per la pandèmia.
Sempre diem que una donació salva a 3 persones, ja que de cada bossa de sang en surten 3 components: els glòbuls vermells, el plasma i les plaquetes. Aquests es transfonen segons les necessitats de cada pacient.
Ús dels components sanguinis
- Glòbuls vermells: un 55% en especialitats mèdiques (per tractar anèmies, determinats càncers, malalties digestives) i un 40% en usos quirúrgics
- Plasma: es transfon en cas d'accidents, hemorràgies agudes o trastorns de la coagulació. Del plasma també s'extreuen algunes proteïnes (hemoderivats) que no es poden fabricar, com per exemple les immunoglobulines, vitals per a pacients que tenen poques defenses (immunodeprimits)
- Plaquetes: la majoria s'utilitzen per prevenir hemorràgies en pacients que en tenen dèficit
Implicació de col·laboradors de la ciutat
La Marató de Donants de Sang a Terrassa és possible també gràcies a la implicació de totes les entitats, institucions, empreses, voluntaris i particulars que hi col·laboren i donen suport en l'organització durant aquests dies. Enguany comptem amb els següents col·laboradors:
- Voluntariat de: Creu Roja Terrassa i l'Associació de Donants de Sang del Vallès Occidental.
- Refrigeri especial de: Forn Turull, La Pastisseria, Zaguirre Pastisser, Pastisseria Núria i Ampurdanesa.
- Difusió de: Ajuntament de Terrassa, Mútua de Terrassa, Transports Municipals d'Ègara (TMESA), Terrassa Centre i Mercat de la Independència.
- Obsequi pels donants de plantes de temporada, gentilesa de Fupar (LaFact Social de Terrassa).
- Sorteigs especials: Un dinar per a dues persones al Restaurant La Venta de Terrassa / Un val de compra amb valor de 100€ del Mercat de la Independència / 6 invitacions dobles i 3 familiars (de 4 entrades) per espectacles a la Factoria Cultural de Terrassa.
La campanya es podrà seguir també a les xarxes socials amb el hashtag #MSangTerrassa. Així qualsevol ciutadà, pugui ser donant o no, pot difondre la importància de donar sang.
Donar sang, un hàbit cívic
Des del Banc de Sang es fomenta la donació com un acte de responsabilitat ciutadana i com una acció de compromís social. La sang es necessita sempre i es pot donar destinant un temps de 20 minuts. Donar sang ha d'esdevenir més un hàbit, que no una activitat de solidaritat puntual i extraordinària.
De forma general, pot donar sang qualsevol persona que tingui bona salut i que compleixi les següents condicions: Tenir més de 18 anys, pesar 50 quilos o més i no estar embarassada. Per donar sang cal portar el document d'identitat i no cal estar en dejú.
Al web www.donarsang.gencat.cat es dona resposta a les preguntes més freqüents sobre la donació de sang.
Dades sobre la donació
- A Catalunya calen entre 800 i 1000 donacions diàries per cobrir les necessitats del hospitals.
- Una de cada 10 persones que entra a un hospital necessitarà una transfusió sanguínia.
- Podem donar sang més d'una vegada l'any. En concret, les dones poden donar-ne 3 vegades l'any i els homes 4.
- Els components de la sang caduquen passats uns dies, per això és necessari donar-ne de forma regular.
- Els menors de 40 anys poden aprofitar la donació de sang per inscriure's al Registre de Donants de Medul·la Òssia.
- L'arribada de nous donants és fonamental per assegurar el relleu generacional i l'estabilitat de les reserves.