Terrassa acull un nou curs de la Càtedra d'empresa UPC-TAIGUA d'Enginyeria i Gestió de l'Aigua Urbana
És una assignatura pionera en el mapa universitari català oberta per estudiants de grau, màster d'enginyeria i professionals del sector
L'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) acull la Càtedra d'empresa UPC-TAIGUA d'Enginyeria i Gestió de l'Aigua Urbana, una iniciativa pionera en el mapa universitari català, que s'imparteix fruit del conveni signat el passat 27 de febrer entre l'Ajuntament de Terrassa i la Universitat Politècnica de Catalunya-Barcelona Tech (UPC) en vigor. La finalitat d'aquesta és generar nou coneixement sobre digitalització, economia i governança de l'aigua, que es pot aplicar als currículums dels estudis d'enginyeria, transferir-lo a les empreses del sector i fer-ne divulgació.
Enguany a la Càtedra s'hi han inscrit una quinzena de persones i, des del setembre, assisteixen a classes magistrals d'experts i treballs dirigits per professorat de la UPC i companyies del sector, que segueixen un model de formació que combina la classe magistral i el treball personal. La Càtedra està dirigida pel doctor Ramon Pérez Madrané, professor agregat del departament d'Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica Industrial i està codirigida per Ramon Vázquez, gerent de l'empresa municipal TAIGUA.
El programa docent inclou els temes d'Enginyeria Hidràulica Operativa, que tracta la supervisió, la detecció de fuites i el desenvolupament de models hidràulics i de qualitat per fer una gestió òptima de xarxes d'aigua, per tal d'aconseguir millorar l'eficiència i la sostenibilitat. També inclou el concepte d'hidroeconomia, que és una disciplina situada entre l'enginyeria hidràulica i la gestió econòmica i financera d'infraestructures, que valora amb criteris econòmics un recurs, un dret fonamental i un bé mediambiental. I, finalment, la Càtedra inclou la governança dels serveis, posant l'accent en els marcs reguladors, el dret humà a l'accés a l'aigua, la sostenibilitat, la transparència i la comunicació ciutadana.
Conferències amb experts
La modalitat docent també és mixta perquè es distribueix entre classes magistrals o conferències d'experts i sessions docents impartides per professorat de la UPC. A més les classes magistrals, o conferències, són obertes per a qualsevol persona interessada en el tema a tractar.
El programa de xerrades ja s'ha iniciat. Fins ara, hi han participat Pere Mora Segues, cap d'infraestructura i operacions de TAIGUA; Josep Lluís Sala, soci director de l'empresa BGEO i coordinador de projectes aplicats a la gestió territorials d'infraestructures urbanes (el passat dia 23 de setembre) i Leonard Caraccolé, actualment co-CEO i cofundador de l'empresa CAPIOL, exdirector general de l'Agència Catalana de l'Aigua i exdirector general d'Aigües de Barcelona, que es va dur a terme el dia 30 de setembre i, que també hi participarà demà, dia 7 d'octubre, a les 17h, després de la intervenció de la directora de l'àrea de Transició Ecològica, Anna Crispi Sucarrats, que ho farà a les 15h. La darrera sessió, prevista pel dia 21 d'octubre a les 17h, anirà a càrrec de Beatriz Escribano, professora de l'ESEIAAT i de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la UPC, i Annelies Broeckman, especialista en polítiques de gestió de l'aigua, investigadora del grup d'Aigua i Canvi Global del CREAF, membre de la Fundació "Per una nova cultura de l'Aigua".