L'atur puja al 3r trimestre per l'efecte fi de temporada, però Terrassa manté la millora interanual i creix la contractació


Atur: augment estacional a la fi de la temporada d'estiu

• El 3r trimestre de 2025 acaba amb +511 aturats més (+4,57%). L'atur trimestral del 3r trimestre de 2025 ha augmentat respecte al trimestre anterior (2n trimestre de 2025). No obstant això, la variació interanual de l'atur continua sent positiva amb un -3,22% (-389 aturats menys) respecte el 3r trim. de 2025.

• Pel que fa als àmbits territorials analitzats, Terrassa i la comarca tenen la baixada interanual de l'atur més intensa. Trimestralment, és Terrassa la que té una pujada més forta amb un +4,57%. La segueix la comarca amb un +2,81% i Catalunya amb un +2,22%.

• La taxa d'atur de Terrassa augmentat respecte el trimestre anterior i la dada es situa en el 10,37% (+0,44pp). La resta d'àmbits tenen una dinàmica de descens molt semblant.

• Trimestralment, el nombre d'aturats puja més intensament en el Sector dels Serveis (+3,86%). Anualment, és la Construcció la que rebaixa més d'atur: -12,51%. La Indústria també presenta baixa, amb un -4,66%.

• Les Dones aturades representen el 59,34% dels aturats totals. La taxa d'atur de les dones es situa en un 12,78%, 2,41pp per sobre de la taxa global.

• Trimestralment, l'atur entre els joves ha augmentat un +27% (+375 aturats). Interanualment també augmenta, però amb menor intensitat amb un +5,38% (+90 aturats més). [Recordem que actualment la població jove es considera des dels 16 anys fins als 29, degut als recents canvis metodològics sobre el càlcul de la Població activa estimada].

• La proporció d'aturats majors de 45 anys ha baixat lleugerament durant aquest passat trimestre. Actualment, representen gairebé el 58% del total, que és una proporció gens menystenible, especialment considerant que reuneix principalment el gran contingent d'atur estructural.

• Pel que fa als estudis, trimestralment, són els Altres estudis post-secundaris els que baixen més l'atur proporcionalment.  Anualment,  els d'Estudis primaris incomplets cauen amb un -14,18%. Els segueixen l'Educació general amb una baixada del -2,66%.

Augment anual de la contractació

• El nombre de contractes ha augmentat respecte el 3r trimestre de 2024 (+3,14%) situant-se la xifra en els 41.133. L'increment en els contractes dels homes ha estat més intens amb un +4,14% (dones +2,24%). La  xifra actual de contractes signats no supera a la del tercer trimestre de 2021 (43.251 contractes).  

• La temporalitat ha pujat anualment amb +0,97pp (actualment, el 57,51% del total dels contractes són temporals). Al 3r trimestre de 2024 la temporalitat es situava en el 56,54%.    

• El sector Serveis registra el nombre més gran de contractes (77,32%) seguit per la Construcció  (13,20%) i la Indústria (9,37%). D'un any per l'altre, la pujada més intensa es produeix a la Construcció (+59,92%).

•  La temporalitat en la contractació femenina és més elevada que a la masculina. La temporalitat dels contractes femenins és molt més elevada 69,83% que la dels contractes masculins (12,32pp més respecte al total i 25,67pp més respecte als contractes masculins).

• El tram d'edat amb més contractes és el de 30-44 anys (27,55%). La pujada anual més intensa es produeix a la franja dels 19 anys i menys (+7,31%). Cal considerar també l'increment de la franja de 45 anys i més (+4,44%).  
 
Augment interanual dels assalariats i els autònoms

• Anualment, el nombre de treballadors assalariats ha augmentat un 1,57% (+1.200 assalariats) respecte el 3r trimestre de 2024,. situant-se en els 77.765. Això és degut principalment a la bonança al sector de la Construcció (+10,84% anual), que arriba ja a representar més del 13% del total. Amb tot, trimestralment, s'ha produït una lleugera disminució del total de l'ordre d'un -0,13% (-100 assalariats).  

• El nombre d'empreses creix anualment però amb menor intensitat. La magnitud de creixement anual és de l'ordre del +0,67% (+36 empreses més respecte el 3r trimestre de 2024). Anualment però, el sector de la Indústria ha perdut empreses amb un -4,07% (concretament, 14 empreses dedicades a aquest sector). Trimestralment, cauen respecte el 2n trimestre de 2025 amb un -1,51% (-83 empreses menys).  

• A Terrassa, durant aquest any, els subsectors que més han crescut en nombre d'assalariats han estat els relacionats amb la Construcció d'immobles, Administració Pública i Fabricació de productes metàl·lics. Per contra, els que han tingut majors pèrdues (de l'ordre de entre 200 assalariats menys) han estat els sectors de les Activitats relacionades amb la fabricació de materials elèctrics i Activitats jurídiques.

• El nombre de treballadors autònoms creix lleugerament amb un +0,71% (+95) respecte l'any anterior. Actualment, Terrassa (amb 13.395 autònoms) ocupa la 5a posició en nombre d'autònoms per darrera de Barcelona, Sabadell, l'Hospitalet de Llobregat i Badalona.