Terrassa acollirà l'exposició itinerant «Controles?» fins al 28 d'octubre
«Controles?» proporciona informació sobre els riscos de les drogues i l'ús de pantalles, i treballa per a prevenir-ne el consum entre la gent jove
L'Arxiu Històric de Terrassa - Arxiu Comarcal del Vallès Occidental acollirà des d'avui i fins al 28 d'octubre la mostra itinerant "Controles?", una exposició de la Diputació de Barcelona que arriba a la ciutat de la mà de l'Ajuntament per a promoure la reflexió crítica al voltant del consum de drogues i begudes energètiques, de l'ús de les pantalles amb activitats interactives i de la utilització de les tecnologies de relació i comunicació.
Els objectius de «Controles?» són proporcionar informació sobre drogues (tabac, alcohol i cànnabis), treballar els factors de protecció per a prevenir-ne el consum i fomentar el bon ús de les pantalles, tot promovent actituds responsables entre el jovent i fomentant la comunicació amb les famílies. Des del 2012, any en què es va inaugurar a Manresa i fins a l'actualitat, "Controles?" ha realitzat més de 100 itineràncies pels municipis de la província de Barcelona i ha rebut més de 53.000 visitants, dels quals entorn de 44.000 són adolescents i joves d'entre 12 i 18 anys.
L'exposició es complementa amb visites guiades, tallers d'aula i sessions informatives. Inicialment, està formulada com a recurs educatiu per a professionals, però alhora busca fomentar el debat sobre els perills que comporten les addiccions. Per això consta de dues modalitats de visita gratuïtes: una amb reserves concertades per a professionals i centres educatius (de dilluns a divendres de 9.30 a 18 hores), i una altra, oberta a tothom, els dimarts de 15.30 a 18 hores a partir de l'1 d'octubre.
En paraules de Laura Rivas, regidora de Salut, "Promoure actituds responsables entre les i els joves per a prevenir tota mena d'addicions és indispensable. En el context actual, especialment, cal educar en l'impacte per a la salut que comporten els mòbils i continuar la nostra línia de treball per a prevenir l'addicció a les pantalles. A Terrassa fa quatre anys que s'estan fent jornades dirigides a professionals i famílies, incidint en l'ús dels telèfons mòbils, els videojocs i jocs digitals. També s'ha treballat la formació per al professorat a través de tallers sobre pantalles a ESO, una acció que enguany s'ha ampliat a 6è de primària. En definitiva, per a l'Ajuntament de Terrassa, la prevenció de les addiccions, inclosa l'addicció a les pantalles, és una acció essencial de l'àmbit de la promoció de la salut".
En aquesta línia de treball, l'Ajuntament de Terrassa continua el procés d'elaboració del nou Pla Local d'Addiccions de Terrassa, que es preveu que pugui entrar en vigor a principis de 2025. El pla inclourà com a tema prioritari el treball de les Tecnologies de Relació i Comunicació (TRIC) amb les famílies i les i els adolescents, a més d'apuntar la necessitat de prevenir l'addicció a pantalles en infants cada vegada més petits, plantejant la intervenció amb les famílies des de l'etapa d'educació infantil.