L'accés a la informació és un dret i una necessitat. Per això, l'Ajuntament elabora documents diversos en versió lectura fàcil. Els textos en lectura fàcil respecten les idees més importants dels textos originals però utilitzen un llenguatge i un disseny més senzill. En aquest apartat, trobaràs:
Ple municipal en Lectura Fàcil: conceptes bàsics i resum de les sessions
L'Ajuntament vol que més persones coneguin i entenguin els plens municipals. Per aconseguir-ho, adapta a Lectura Fàcil i amb pictogrames ARASAAC les següents informacions:
Resum en Lectura Fàcil dels plens
Resum en Lectura Fàcil i amb pictogrames dels principals acords de cada ple municipal, incloent les propostes de resolució dels grups municipals i de la ciutadania, així com els acords i declaracions de la Junta de Portaveus.
2026
2025
Torna a l'índex
Conceptes bàsics del funcionament del Ple Municipal
Què és el Ple municipal?
És una mena de parlament que governa la ciutat.
Decideix assumptes importants per al funcionament i millora de la ciutat.
Per exemple:
- la recollida d'escombraries
- les obres als carrers
- l'ús de biblioteques o centres cívics
- les ajudes dels serveis socials
Qui forma part del Ple?
27 regidors i regidores que representen les persones de la ciutat.
La ciutadania els escull cada 4 anys a través dels partits polítics que es presenten a les eleccions municipals.
Els regidors i regidores que formen part d'un mateix partit polític creen un grup municipal propi que treballa i vota en equip.
L'actual Ple té els següents grups municipals:

- Tot per Terrassa: 11 persones
- Partit Socialista de Catalunya: 7 persones
- VOX: 3 persones
- Esquerra Republicana de Catalunya: 2 persones
- Junts per Terrassa: 2 persones
- Partit Popular: 2 persones
Quines funcions té el Ple?
En destaquem algunes, però en té més:
- Escull l'alcalde entre un dels regidors o regidores. L'actual alcalde és Jordi Ballart, de Tot per Terrassa
- Vigila què fa l'alcalde i el seu equip de govern i li demana explicacions
- Aprova els pressupostos i els impostos municipals
- És a dir, en què gastarà els diners l'Ajuntament, i quins impostos i taxes cobrarà a la ciutadania.
- Aprova normes i projectes de ciutat
Quan es reuneix el Ple?
Depèn del tipus de Ple. N'hi ha 2:
- Ple ordinari: es reuneix un cop al mes, cada últim divendres de mes. Tracta els temes habituals.
- Ple extraordinari: és reuneix de tant en tant, quan hi ha temes especials o urgents.
On es reuneix el Ple?
El Ple es reuneix a la sala de plens de l'Ajuntament, al carrer Raval de Montserrat, número 14.
Quines parts té el Ple?
En destaquem algunes, però n'hi ha més.
Part resolutiva:
Els regidors i regidores debaten, voten i aproven propostes de diferents tipus. Entre d'altres:
- Dictàmens de comissions informatives. Són propostes que fa l'alcalde o el seu equip de govern sobre alguna de les àrees de treball de l'Ajuntament. Per exemple, Territori i Sostenibilitat o Drets Socials.
- Declaracions i acords de la Junta de Portaveus. Són propostes dels portaveus dels grups municipals perquè la ciutat es posicioni sobre algun tema. Per exemple, reclamar alguna cosa a la Generalitat.
- Resolucions. Són propostes que fan els grups municipals perquè l'Ajuntament actuï.
- Participació ciutadana. Són propostes que fan els veïns o veïnes, els col·lectius o les entitats perquè l'Ajuntament actuï.
Part de seguiment i control:
- Els regidors i regidores repassen què ha fet l'alcalde i el seu equip de govern, i li fan preguntes.
Més informació:
Torna a l'índex
Instruccions
- El teu tema ha de ser important i d'interès per a la ciutat.
- Tens 2 maneres de participar-hi:
- Opció A) Intervenció. Dius la teva opinió sobre un tema, o preguntes a l'alcalde o als regidors i regidores.
- Opció B) Proposta d'acord. Expliques una situació i proposes una solució. Els grups municipals votaran la teva proposta i l'aprovaran o la rebutjaran.
- Escriu una sol·licitud amb les teves dades i el contingut de la teva intervenció o proposta d'acord. Si ets una entitat, has de presentar-la a través d'Internet. Si ets una persona o col·lectiu, també pots presentar-la a través d'una Oficina d'Atenció Ciutadana.
- Has de presentar la sol·licitud amb prou antelació, uns 15 dies abans del Ple. La setmana que es fa el Ple et confirmaran si pots participar-hi o no.
Exemples reals de propostes ciutadanes aprovades pel Ple
- Millorar la recollida de mobles vells.
- Facilitar l'accés a la Targeta Blanca.
- Més seguretat al barri de Sant Pere.
Més informació