Drets de les persones consumidores
- Telèfon:
- 937 397 429
- Adreça electrònica:
- [email protected]
- Correu postal:
- Ctra. de Martorell, 95 2a planta (08224 Terrassa)
30 anys de la Junta Arbitral de Consum de Terrassa
El 15 de novembre de 1994 es constituïa la Junta Arbitral de Consum de Terrassa, una de les primeres d'Espanya. Des d'aleshores, l'òrgan treballa per oferir a la ciutadania i a les empreses una via extrajudicial de resolució de litigis, atenent milers de casos.
Per commemorar el 30 aniversari, el Qu4drant.0 acollirà el 12 de novembre la 1a Jornada d'arbitratge de consum de Catalunya, un esdeveniment organitzat per l'Ajuntament de Terrassa i l'Agència Catalana del Consum, amb el suport de la Càtedra UB-ACdC sobre estudis de consum i resolució alternativa de litigis. Es tracta d'una jornada adreçada a àrbitres, secretaris i secretàries arbitrals de consum, és a dir, les persones que exerceixen l'arbitratge dels casos que arriben a les juntes.
També en el marc del 30 aniversari, el 14 de novembre tindrà lloc a Foment de Terrassa una jornada commemorativa organitzada per l'Ajuntament de Terrassa i la patronal Cecot, adreçada principalment a l'empresariat de la ciutat, especialment als sectors comerç i serveis. Es tracta d'una jornada per reflexionar al voltant de l'arbitratge de consum, fomentar l'adhesió del sector empresarial a l'arbitratge i donar a conèixer les novetats que comporta el nou Reglament del Sistema Arbitral de Consum.
Què és la Junta Arbitral de Consum?
La Junta Arbitral de Consum de Terrassa és l'òrgan administratiu local dedicat a trobar solucions als litigis entre persones consumidores i empreses proveïdores sense haver d'arribar als tribunals. Aquests procediment es diu arbitratge de consum i està regulat per l'Estat.
L'arbitratge de consum és una via ràpida, eficaç, voluntària i econòmica (el servei té un cost però és gratuït per a les parts implicades). El procediment conclou amb una resolució (anomenada «laude») que té caràcter vinculant i resolutiu per a ambdues parts.
Abans de posar en marxa el procediment de l'arbitratge de consum, la junta intenta resoldre el conflicte mitjançant una mediació, a càrrec del personal del Servei de Consum. Aquesta mediació pot donar lloc a un acord entre les parts que posi fi al conflicte.
Si amb la mediació no s'arriba a resoldre la controvèrsia es dóna pas a l'arbitratge, sempre que l'empresa accepti. Si no accepta, s'arxiva l'expedient i finalitza la tasca de la Junta Arbitral de Consum. La persona consumidora té dret de presentar demanda contra l'empresa als jutjats.
Per iniciar l'arbitratge de consum, cal que la persona consumidora hagi presentat davant l'empresa un full de reclamació sol·licitant un rescabalament (devolució d'imports pagats, compensació econòmica per una mala prestació de servei, etc). Si passats 30 dies l'empresa no respon o la resposta no és satisfactòria per a la persona consumidora, aquesta pot sol·licitar una mediació i/o arbitratge de consum, contactant amb el Servei de Consum o a través de la Seu Electrònica de l'Ajuntament de Terrassa. En el moment de fer la sol·licitud cal especificar molt bé què és el que es reclama a l'empresa (devolució de diners, indemnització, substitució de producte, etc) i acreditar que s'ha presentat full de reclamacions.
Adhesió de les empreses a la JAC
Les juntes arbitrals de consum ofereixen a les empreses la possibilitat d'adherir-s'hi per mostrar la seva bona predisposició a trobar solucions als conflictes que es puguin donar amb les persones consumidores. L'Ajuntament de Terrassa recomana a totes les empreses adherir-s'hi a la JACT pels diversos avantatges que això comporta.
Les empreses que es volen adherir a una JAC signen un conveni que expressa la seva adhesió al sistema de juntes arbitrals. Si són empreses d'abast local, les possibles peticions d'arbitratge les resoldrà la JAC de Terrassa. Si són empreses implantades en diversos municipis, les peticions les podran resoldre les juntes del domicili de la persona consumidora.
En signar el conveni, l'empresa rep un distintiu oficial que acredita la seva adhesió. L'empresa pot col·locar el distintiu en un lloc visible de l'establiment i utilitzar-lo en publicitat, factures i documentació de l'empresa. Aquest distintiu representa un signe de confiança i un avantatge competitiu, que posa de manifest un plus de servei i un factor de qualitat i de professionalitat. Si sou una empresa interessada en l'adhesió, adreceu-vos al Servei de Consum. També podeu accedir directament al tràmit de sol·licitud d'adhesió.
A Catalunya hi ha vuit JAC locals, una JAC de Catalunya i una Junta Arbitral del Transport, específica per a aquest sector. Per a més informació, consulteu els webs de l'Agència Catalana del Consum i del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030.