Un dels objectius de la Revolució Verda és fer de Terrassa una ciutat sostenible i ambientalment saludable, amb menys fums ni soroll.
La crisi de la Covid-19 ha evidenciat que les emissions contaminants es poden reduir  si es fan canvis en l'ordenació de les ciutats. Terrassa ha dissenyat un Pla Estratègic del Vehicle Elèctric (2022-2025) i col·labora amb un programa pilot amb l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria en Telecomunicacions de Barcelona (ETSETB), de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), per posar en marxa una flota mòbil d'observadors ambientals de patinets, bicicletes i motocicletes elèctriques.

  1. PEVE
  2. Flota mòbil d'observadors ambientals - Patinets, bicicletes i motos

 

El Pla Estratègic del Vehicle Elèctric (2022-2025)

Actualment, el trànsit rodat representa el 70% de la contaminació de l'aire i, per reduir aquest percentatge, cal dissenyar una ciutat on el vehicle elèctric sigui el protagonista.   El Pla Estratègic del Vehicle Elèctric (2022-2025), aprovat definitivament el febrer de 2022,  vol canviar el model actual de mobilitat per fer una transició cap a un transport que sigui més sostenible i saludable. El PEVE és, doncs, l'eina per dissenyar, gestionar i implantar, de manera progressiva, el vehicle elèctric a Terrassa.
 
L'Ajuntament liderarà aquest canvi i ho farà amb la substitució progressiva de la flota municipal; amb la implantació de nous punts de recàrrega en aparcaments municipals i altres punts estratègics de la ciutat, amb la possibilitat d'oferir noves bonificacions i la implantació de serveis de mobilitat compartida. 

El PEVE  estableix 4 línies d'actuació i un total de 21 accions. Si s'executen totes, Terrassa pot reduir gairebé en un 3% els nivells de CO₂, estalviant-nos abocar a l'aire 9,000Tn cada any, un 6% l'òxid de nitrogen i rebaixant un 25% els nivells de partícules en suspensió.

  1. Quins són els beneficis de tenir un vehicle elèctric o de baixes emissions contaminants?
  2. Quants punts de recàrrega de titularitat municipal hi ha a Terrassa?
  3. Quants s'instal·laran fins al 2025?
  4. On s'ubicaran els nous?
  5. Hi haurà punts de recàrrega a benzineres?

Quins són els beneficis de tenir un vehicle elèctric i/o de baixes emissions contaminants?

  • Gratuïtat en l'impost de matriculació
  • Bonificació de l'impost de vehicles de tracció mecànica
    • Etiqueta de la DGT "0" : 75% bonificat 
    • Etiqueta de la DGT "ECO" : 25% bonificat
  • Reducció de la tarifa en peatges (EcoViaT)
  • En el cas de vehicles elèctrics:
    • Reducció en despeses de manteniment de vehicles
    • Estalvi energètic i econòmic 
    • Amortització del cost del vehicle aproximadament als 80.000 km
  • Reducció de la tarifa en zones de regulació horària. Es bonifica l'aparcament en zona blava pels vehicles amb: 
    • Etiqueta de la DGT "0" un 75% bonificat

Pujar

Quants punts de recàrrega de titularitat municipal hi ha a Terrassa?

Terrassa disposa d'estacions de recàrrega per a vehicles elèctrics situats a 5 dels seus aparcaments municipals de FàcilPk. Hi ha un total de 48 punts de recàrrega de 7,40 kW, distribuïts entre els següents aparcaments:

  • 12 places a l'aparcament de l'avinguda de Barcelona.
  • 6 places a l'aparcament de la plaça de Lluís Companys.
  • 12 places a l'aparcament de la plaça del Progrés.
  • 12 places a l'aparcament del carrer de Sant Leopold.

Per a més informació sobre el vehicle elèctric a Terrassa: Vehicle elèctric.

També es pot consultar el mapa global de punts de recàrrega elèctrics: Electromaps.

Pujar

Quants s'instal·laran fins el 2025?  

L'any 2025, s'estima que el parc mòbil de vehicles elèctrics sigui de 1.300. L'actual directiva europea  recomana que hi hagi un punt de recàrrega per cada 10 vehicles.  
 
L'any 2025, s'estima que el parc mòbil de vehicles elèctrics sigui de 1.300 i hauríem de disposar d'una xarxa d'accés públic de 130 punts de recàrrega –dos endolls per punt-, que permetria que 260 vehicles es connectessin a la vegada. 

Pujar

On s'ubicaran els nous? 

En aparcaments públics municipals, en llocs estratègics de la ciutat i també en dependències municipals per als vehicles de l'Ajuntament.  
 
Dels 17 punts de recàrrega que ja estan en marxa, 5 seran per la flota municipal i 12 estaran els següents llocs: 

  • Aparcaments municipals de la plaça del Progrés i de Primer de Maig  
  • Al carrer dels Voluntaris Olímpics, a la zona de l'aparcament de l'Estadi  
  • Al passeig del Vint-i-dos de Juliol, a la zona de la plaça de l'estació del Nord  
  • A polígons industrials: al carrer d'Esla, davant d'Eco-Equip; al carrer de la Terra, a la zona de la Masia Els Bellots; i al carrer de Venus. 

Altres llocs seran als aparcaments de la plaça de Lluís Companys, de l'avinguda de Barcelona i del Vapor Universitari, a més dels Park & Ride de les Fonts i de Terrassa Est, entre d'altres.  

Alhora, s'està treballant per fomentar la implantació de punts de càrrega ràpida i semi ràpida en centres comercials i en estacions de servei amb acords de col·laboració. 

Pujar

Hi haurà punts de recàrrega a benzineres? 

Estem treballant per fomentar la implantació de punts de càrrega ràpida i semi ràpida en centres comercials i en estacions de servei amb acords de col·laboració. La instal·lació de la infraestructura de recàrrega per vehicles elèctrics s'adaptarà al desplegament previst amb la Ley 7/2021 de Cambio Climático y Transición Energética, que obliga a instal·lar punts de recàrrega de vehicle elèctric a algunes benzineres de Terrassa.

 

Pujar

Servei de cotxe elèctric compartit

La cooperativa SOM MOBILITAT disposa d'un vehicle elèctric d'ús compartir per a les persones sòcies a l'aparcament de Museu MNACTEC (Rambla d'Ègara 280). En total té una flota de 116 vehicles a 34 municipis de Catalunya.

 

Flota mòbil d'observadors ambientals - Patinets, bicicletes i motos 

El juliol de 2020 Terrassa va posar en marxa una prova pilot, a través d'un conveni signat amb l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria en Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), per implantar a la ciutat una flota mòbil d'observadors ambientals d'us compartit, amb l'objectiu de recollir dades de la qualitat de l'aire a Terrassa. Aquesta flota mòbil d'observadors ambientals d'ús compartit, estava formada per patinets, motos i bicicletes elèctriques, amb un total de més de 150 unitats. L'objectiu d'aquest servei era avaluar els agents contaminants presents a l'aire, a temps real, i a diferents punts de la ciutat, gràcies als sensors instal·lats en alguns patinets. Una vintena d'aquests portaven incorporats sensors per mesurar el NO2 -diòxid de nitrogen-, i les partícules PM2.5 i PM10, traslladant les dades a una plataforma tecnològica centralitzada.

El febrer de 2023, va finalitzar el servei de vehicles compartits ja que l'empresa que els gestionava, Reby, va cessat la seva activitat. Tot i que no es van poder obtenir resultats concloents d'aquests sensors de qualitat de l'aire, aquesta prova pilot va posar en evidència la bona acceptació per part de la ciutadania d'aquest servei de mobilitat elèctrica compartida i uns bons indicadors de funcionament del servei.

Pujar